Home

Belgien juni 2008

Normalt  har jeg foretrukket teltferie i bjergene. På grund af det halvdårlige vejr i Europa ville jeg prøve noget andet, nemlig sommerhus ved havet.

Efter lidt søgen på nettet faldt jeg over et sted i Belgien, nemlig i Bredene ved Oostende. De reklamerede med fiskerhuse, det måtte jeg simpelthen prøve! Stedet hedder Zeewind og ligger ca. 700 meter fra stranden, hvilket passede mig fint, da jeg ikke er en vandhund.

Fredag 13/6
Efter at have overnattet hos min bror og svigerinde i Kolding, kørte jeg kl. 6 mod Belgien i regnvejr. Senere på dagen glædede jeg mig over at jeg ikke havde taget motorcyklen, for det blev en dag med regn hele vejen derned.

Jeg var fremme i Bredene ved 16-tiden. Det viste sig at være et fint lille sommerhus, med en lille græsplæne til. Sengene var dog lidt specielle, madras og hovedpude var betrukket med gummi, som kunne mærkes gennem sengelinnedet.

Lørdag 14/6
Var allerede vågen kl. 6.30. Jeg havde købt noget brød som skulle færdigbages i en ovn. Huset var udstyret med en microovn, men ingen almindelig ovn   Da jeg ikke er nogen ørn med hensyn til microovne, endte det med at hele huset blev indhyllet i røg. 750 watt i 10 minutter er åbenbart lig med sorte rundstykker ;)

Bortset fra det lille uheld blev det til en dejlig dag i haven med sol og 20 grader. Var inde i Oostende og handle ind, bl.a. en parasol til kun 10 euro.

Søndag 15/6
Stod op til overskyet vejr og kun 14 grader, godt jeg ikke var i telt. Jeg var nede på stranden kl. 9. Der var næsten øde, bortset fra et par fritidsfiskere og en på 4-hjuls motorcykel.

Efter at have kikke lidt på stranden, cyklede jeg de 5 km ind til Ostende banegård. Jeg havde planlagt en tur med tog til Brugge senere på ugen, og ville lige checke afgangstiderne.

Var hjemme igen kl. 12, og lagde mig ud i solen til kl. 15. Ikke så heldigt. Selv om der kun var ca. 20 grader, blev jeg solskoldet, da jeg naturligvis ikke havde tænkt på at smøre mig ind i den fedtede solcreme.

Men jeg havde heldigvis købt ind til kaffen, så jeg overlevede smerterne ved hjælp af lidt trøstespisning.

Mandag 16/6
Tidligt oppe, nød morgenmaden kl. 7 i haven med 17 grader. Haven er sydvendt, så om formiddagen var der naturlig skygge fra huset frem til kl. 9. Dagens udflugt gik mod nord ind gennem Oostende og op langs kysten.

Jeg kom bl.a. forbi Oostende Radios sendemaster og talte med en medarbejder, som fortalte at selve radiostationen ligger i Zeebrugge.

Det var helt hyggeligt for en gammel radiotelegrafist at se at der åbenbart stadig eksisterer almindeligt radiogrej i skibene, ikke kun satellitudstyr.

Tirsdag 17/6
Stod op til en skyfri himmel, og kunne slappe af i haven hele dagen i 20 graders varme. Om aftenen hentede jeg min bror i Bruxelles, og han viste mig lidt af byen. Bl.a. var vi ude og spise, hvor vi fik nogle rigtig gode muslinger. Og nu vi var i Belgien, en god lokal øl til.

Onsdag 18/6
Vi tog toget til Brugge, som min bror har besøgt flere gange. Han fik derfor fornøjelse af at vise mig rundt og se de ting der nu er at kikke på i byen.

Det var så heldigt at onsdag var torvedag, så vi fik købt lidt frugt. Min bror sætter stor pris på chokolade (og andre søde sager), så det blev der også indkøbt en del af. Ud over indkøbene blev der tid til en kanalrundfart, og en tur ud og besøge en af de største koi (karper) forhandlere i Europa.

Dagen sluttede med middag i Oostende havn. Her kunne vi sidde og nyde den gode mad, og samtidig se de lokale motorcykeldrenge køre op og ned af gaden.

Torsdag 19/6
Da det så ud til regn hele dagen, besluttede vi os for at køre hjem en dag tidligere en planlagt. Det var helt rart for en gangs skyld at være to til at køre.

I Padborg holdt vi ind for at handle i en af grænsebutikkerne. Det er vist første gang siden jeg var barn at jeg har været inde i sådan en butik. Men med min forestående 50 års fødselsdag, mente jeg at jeg lige så godt kunne spare lidt på indkøb af øl og vand.

Jeg syntes at jeg købte meget, men det var for intet at regne i forhold til de andre kunder. Ham der stod bag ved mig i køen havde f. eks. 20 kasser øl + en 5 liters whiskyflaske. Dette var ikke til ham selv, men skulle bruges i Sverige som betaling til håndværkere når han skulle have lavet noget ved ødegården. Ja, naturalie-økonomi er en god ting ;)