Home

Hartzen  juni 2006

Lørdag 17. juni
Det er nu 3 år siden jeg sidst var i Hartzen, den gang med min CombiCamp. Jeg har altid ønsket at komme tilbage, og nu var det et oplagt mål for den første tur med den nye campingvogn.

Turen startede kl. 7 og jeg var ved færgen i Rødby 10.30. Ved 13-tiden blev jeg pludselig træt, og trængte til en lille middagssøvn (man bliver jo ældre). Her oplevede jeg en af fordelene ved at have en CV frem for telt eller teltvogn. Nu kunne jeg bare køre ind på en rasteplads, og ligge mig ind og sove. Det ville ikke have været muligt med telt/teltvogn. Efter en lille time var jeg klar igen, og kørte uden at holde i kø rundt om Hamborg. Det var en fin tur med perfekt kørevejr, omkring 22 grader og letskyet.

Lige som sidst startede jeg med et par overnatninger lidt nord for Hartzen i Winsen nær Celle. Denne gang valgte jeg dog campingpladsen  inde i byen (Auf der Hude, ADAC NS 590), som ligger helt ned til floden Aller. Når man kommer fra nord, skal man til højre i lyskrydset midt i byen. Herefter er der ca. 200 meter fremme skiltning til venstre mod campingpladsen. Derefter til højre efter ca. 30 meter, og så til venstre efter yderligere 50 meter. Campingpladsen ligger for enden af vejen.

Da jeg holdt ferie så tidligt på sommeren, var der masser af pladser at vælge mellem på græsplænen ved floden.
Mine nærmeste naboer var 3 svenskere på vej til VM i fodbold, som senere fik følgeskab af endnu et hold svenskere = højt humør (det var før de røg ud).

Da jeg gik en tur om aftenen, blev jeg endnu engang slået med forundring over tyskernes kærlighed til havenisser mv.

Søndag 18. juni
På grund af floden vågnede jeg op kl. 7 til en diset morgen, men allerede kl. 8 havde solen brændt disen væk. Kl. 10.30 var der 24 grader og en let vind på 2 m/s hvilket er det perfekte sommervejr for mig.

Floden Aller er stor nok til at der kan sejle mindre handelsskibe, hvilket ser sjovt ud fra campingpladsen, da det ser ud som om skibene sejler hen over græsplænen. Der var også en kajakklub ved siden af campingpladsen, så der var en livlig trafik på floden.

Der var uddelt løbesedler i byen dagen før, som fortalte om en koncert med byens amatør bigband. Koncerten var allerede blevet udsat 2 gange før på grund af dårligt vejr, men nu skulle det være. Jeg gik hen for at høre det, og det var en sjov oplevelse. Det foregik i en lille park bag turistkontoret, og da det startede kl. 12, var der opstillet øl- og pølseboder fra den lokale kro. Uden mad og drikke.......

Musikken var som man kunne forvente af et amatørorkester, hvor 25-30 mennesker skal forsøge at spille jazz standards samt filmmelodier. Men den manglende overholdes af tempo mv. blev helt overskygget af den umiddelbare glæde ved at få lov til at spille for et publikum. Især damen der kun spillede på en triangel, var helt væk i musikken.

Mandag 19. juni
Nu var det blevet tid til at provianterer, så jeg kørte de 12 km ind til Celle. Jeg havde naturligvis glemt at få diverse ting med på ferien, men heldigvis har de jo også butikker i Tyskland. Bl.a. havde jeg glemt at få træsko med, så jeg fik et par knaldrøde i gummi. Kønne var de ikke, men til gengæld billige ;)

Det regnede mellem kl. 15 og 19. Er man i telt, er det irriterende med regnvejr, men i en CV betyder det ikke så meget, at man er tvunget indenfor i nogle timer.

Tirsdag 20. juni
Nu syntes jeg, at jeg trængte til at se bjerge, så jeg slog støttebenene op, og kørte mod syd.

Jeg fandt en plads på L515 mellem Langelsheim og Lautenthal, ca. 11 km vest for Goslar,  ved en sø med udsigt til bjergene på den anden side (se kort med gul markering).

Campingfatter gav mig en plads helt nede ved vandkanten, helt perfekt.

Lige ved siden af campingpladsen var der en lille havn med sejlbåde og kanoer/kajakker, og lidt længere henne af vejen lå der et hotel med restaurant, hvor jeg spiste en udmærket middag med hjortekød.

Onsdag 21. juni
Kørte en tur ind til Seesen (hjemmesider her og her) for at handle og finde en internetcafe, så jeg kunne checke vejret. Seesen er er typisk mindre by i Hartzen, med gamle pænt vedligeholdte huse. På en italiensk restaurant fik en ikke særlig sund frokost !

I byens centrum kan man gratis parkere i 1 time, så husk P-skiven.

I udkanten af byen fandt jeg en lille hyggelig park, som bl.a. indeholdt et udendørs teater og en række små søer.

Nød en stille grillaften, og kørte hjem den følgende dag.

Den perfekte udsigt fra en campingvogn