Home

Frankrig juni 2002

Jeg startede fra Kolding fredag den 14. juni kl. 6 om morgenen. TÜV i Flensborg skulle besøges for at få en Tempo 100 tilladelse. Dette lykkedes desværre ikke, så turen fortsatte sydpå. I Flensborg havde jeg for første gang stor glæde af min GPS (Street Pilot III).

Det var rart at kunne koncentrere sig om trafikken, uden samtidig at skulle se på kort.

Der var en del kø omkring Hannover, og i Kassel holdt trafikken helt stille i en halv time. I Frankfurt var der kø på grund af at en campingvogn lå på tværs at kørebanerne med bilen svævende oppe i luften.

Hjemmefra havde jeg bestemt for at køre til en campingplads i Grünberg (C9 i Camping-
bogen), men klokken var kun 17 da jeg nåede derned. Så jeg besluttede mig for at køre videre til Führt (D1-a), hvor jeg ankom kl. 19.30

Aftensmaden havde jeg taget med hjemmefra, jeg lærte  at olivenolie ikke skal stå i køleboksen (den var næsten frosset til is)!

Klik på billederne for store billeder

Det var en hyggelig lille plads, som nok er et besøg værd en anden gang. Det eneste negative var, at man skulle bruge poletter til bruseren.

Næste dag (lørdag) fortsatte jeg via Strasbourg til Barr (A21-b) i Alsace. Jeg valgte at prøve campingpladsen inde i byen. Igen en hyggelig lille plads, ca. 30 pladser. Desværre ligger der en kirke lige ved siden af, og her lød klokkerne hver kvarter fra meget tidlig morgen til efter midnat ! Der var også end del støj fra bilerne, men sådan er det jo i alle byer, selv så små som Barr.

Jeg spiste i en hyggelig gårdhave, hvor den unge tjener heldigvis kunne lidt engelsk og tysk. Hun var noget bekymret for om jeg ville kunne lide en lokal ret, som jeg ønskede at prøve. Den bestod af indbagte kartofler i små skiver med 3 slags oste. Det gik nu fint, maden var ikke særlig stærkt.

Til forret fik jeg noget der mindede om pizza -  meget fladt - der var lavet med smeltet ost og små stimler flæsk. Udmærket.

Til campingpladsen hørte der også et stort hus, hvor der boede en busfuld unge mennesker. De var meget høflige, slukkede for musikken præcist kl. 22, hvor der skulle være ro på pladsen. Dagen var i øvrigt meget varm - over 30 C.

Søndag 16/6
Det varme vejr fortsatte. Over middag kørte jeg op til udsigtsstedet  Ste-Odile. Desværre var det noget diset, så det var ikke muligt at se helt over til Tyskland. Man kunne både bo og spise i klosteret.

Oplevelse: Lyden fra spisesalen lød fuldstændig som på HNØP/Mikkelborg's CD "Hommage / Once Upon A Time" i nummeret September Song. Og spisesalen så ud fuldstændig som det billede jeg have dannet mig inde i hovedet når jeg hørte musikken. Underligt ;)

På vejen tilbage til Barr var jeg inde og se den anden campingplads (A-21-c), der ligger ved bjergets fod. Det lå tæt ved vejen, men der var ingen kirkeklokker. Her vil jeg overnatte næste gang jeg kommer til Barr.

Om aftenen spiste jeg på Thai-restaurant, endnu engang reddet af en der kunne en smule engelsk.

Mandag 17/6
Min mobiltelefon var gået i stykker, så jeg tog toget ind til Strasbourg for at få den lavet. Selv om det var et lokalt bumletog, var det et supermoderne tog med aircondition og behagelige sæder. Faktisk var det bedre end vores egne IC3 tog.

Nu var det ved at blive rigtig varmt, 40 grader i skyggen. På banegården i Strasbourg var der en turistinformation, og jeg fik den geniale ide at spørge personalet hvor jeg kunne få lavet min mobil. Efter lidt indbyrdes diskussion henviste de mig en butik på Place Kleber, en lille km. derfra. Jeg kom på vejen forbi 2 andre forretninger med mobiltelefoner, med de havde lukket. Jeg fik lært mig et enkelt ord på fransk, nemlig lundi, der betyder mandag Det viste sig at rigtig mange butikker startede arbejdsugen med at holde fri.

I den anviste butik kunne de så i øvrigt med store sproglige vanskeligheder få forklaret mig at de ikke havde et serviceværksted.  Til gengæld fortale de mig at jeg  kunne gå tilbage til banegårdens indkøbscenter, hvor der var en butik med værksted. Det viste sig at forretningen lå ca. 50 meter fra turistinformationen! Telefonen blev lavet på under 20 minutter, og det var billigere end i Danmark.

Jeg kikkede på den berømte domkirke udefra, men opgav at komme ind. De andre turister stod i lange køer ude i solen for at komme ind, hvilket jeg ikke orkede i den varme.

Da jeg kom hjem var der kommet et dansk par på campingpladsen, som jeg faldt i snak med. Vi havde en hyggelig aften med et par glas 30 grader varm rødvin.

Tirsdag 18/6
Nu syntes jeg det var på tide at forlade Barr. Jeg havde hjemmefra kikket på pladsen A-23-a i nærheden af Colmar. På vejen derned fik jeg lyst til til at se de campingpladser der lå på vejen.

Det bragte mig op i Volgeserne, hvor jeg på en bjergtop fandt en campingplads. Desværre syntes jeg at standarden var for lav. Ingen toiletpapir og intet bræt. Jeg opgav at kikke nærmere på badefaciliteterne. Da jeg kom ned fra bjergene fandt jeg en fin plads, men der var middagslukket i 1½ time endnu, så jeg kørte videre. Her i bagklogskabens klare lys må jeg erkende at det var en forkert beslutning!

Endelig fandt jeg sidst på eftermiddagen A-23-a "Camping Clair Vacances". Jeg var ikke vild med pladsen, jeg syntes der var alt for mange gæster. På grund af varmen (35 C) orkede jeg bare ikke at køre videre.

Efter at have fået anvist hvor jeg skulle tilslutte strøm og sat forteltet op, kom der pludselig en dame og sagde at jeg skulle flyttet strømstikket. Hun fortalte ikke hvem hun var, så jeg troede det var en af mine naboer. Efter at jeg have forklaret,at jeg havde fået anvist stikket af receptionen, gik hun igen. Hun kom dog tilbage lidt efter, og gentog at jeg skulle flyttet mit stik. Det gik nu op for mig, at det var campingmutter jeg talte med. Det stik jeg skulle benytte, var næsten 75 meter fra min plads. Jeg forklarede, at jeg kun havde 25 meter forlængerledning, og at det indtil nu havde været tilstrækkeligt.

Noget vrangvilligt fik jeg så - mod et depositum på 20 euro - lov til at låne en forlængerledning. Det viste sig at den kun var 25 meter lang, så jeg kunne stadig ikke nå frem til stikket.  Tilbage til receptionen for at låne endnu en forlængerledning mod betaling af yderligere 20 euro. Nu var værtsfolkene tydeligt irriteret, da det var den sidste forlængerledning de havde. Du spurgte såmænd om hvornår jeg rejste igen!

Oven på den oplevelse er jeg desværre ikke særlig positiv over for pladsen, og må indrømme at jeg ikke har tænkt mig at besøge den igen.

Onsdag 19/6
Bestemte mig for at forlade pladsen og køre tilbage til Eguisheim, der dagen før have haft middagslukket. Det viste sig at være en fin plads, jeg fandt et sted med udsigt over bjergene og de 3 tårne, som har givet pladsen navn. Endnu en dag med temperaturer omkring de 35 grader, så jeg sat blot i skyggen og drev den af. Om aftenen efter 22 var de 3 tårne oplyst af et lysshow.

Torsdag 20/6
Endelig kom det tordenvejr, som jeg havde hørt om i radioen. Det havde ligget over Tyskland de seneste dage og givet meget dårligt vejr i Swhwartzwald. Det tordnede og regnede mellem 4 og 5.30 om morgenen, men det var allerede tørt igen kl. 7, da jeg stod op.

Jeg tog ind til Colmar (15 km) for at vaske tøj og købe ind. Temperaturen var nu faldet til 30 grader, dog stadig for varmt efter min smag.

Der er storke på campingpladsen. De er så tamme, at de kommer så tæt på som 2-3 meter fra dem der fodre dem med brød.

Har forgæves - siden Strasbourg - forsøgt at købe et termometer, men jeg kunne hverken finde det i stormagasiner eller supermarkeder. Mon det er hos en urmager det skal findes?

Fredag 21/6
Kørte lidt op af vinruten for at købe Riesling i Riquewihr, som i følge Palle Spores bog laver den bedste i Alsace. Nu håber jeg den overlever turen til Danmark, på trods af de høje temperaturer. Da jeg ikke er den store hvidvinsdrikker købte jeg kun en enkelt kasse med 6 flasker. Til gengæld var flaskerne lidt dyre, ca. 100 kr. flasken.

På vej tilbage fandt jeg et stort indkøbscenter med et supermarked på størrelse med vores egne Bilka + 50%. Her var der en optiker der havde elektroniske termometre, så nu fik jeg endelig lejlighed til at følge med i hvor varmt det egentlig var.

Jeg havde prøvet at se på de andre campister, for at se om jeg manglede noget. Det viste sig at næsten alle andre havde en "drømmestol", sådan en hvor man næsten kommer til at ligge vandret. Heldigvis havde de en sådan drømmestol i "mit" supermarked, så jeg kunne komme til at ligne alle de andre campister ;)

Desværre fandt jeg hurtigt ud af hvordan stolen virkede, så mine naboer fik ikke den underholdning, som de nok havde sat næsen op efter.

Det sidste jeg købte var et Michelin-kort over Alsace, som jeg havde fået anbefalet hjemmefra. Det var et rigtig godt detaljeret kort til kun 3 euro. Eneste fejl var at campingpladserne ikke var tegnet ind.

Om aftenen prøvede jeg for anden gang min nye Weber-grill. Den fylder ikke så meget som den kinesiske støbejernsgrill, som jeg først havde købt. Grillen fungerer fint, med og uden låg. Den har den store fordel, at når man lukker for alle spjældene bliver den hurtig kold, så den kan pakkes ned næste morgen hvis man skal videre. En støbejerns-grill ville stadig være varm om morgenen.

Lørdag 22/6
Igen inde for at handle. Denne gang købte jeg et par emalje gryder. De billige jeg havde købt i Danmark duede ikke. Håndtagne blev for varme.

Om eftermiddagen begyndte er at dukke danskere op på pladsen. Det var familier med skolesøgende børn, der åbenbart ville ned til solen lige så snart skolen sluttede. Igen en dag med dasen i skyggen, hvor der var 32 grader.

Søndag 23/6
Kørte fra Eguisheim ved 10.30 tiden, og lod GPS'en om at finde en køn vej til
Camping Alisehof (D11) i Schwartzwald. Det var en meget smuk tur langs floden, inden jeg kom op på A5. Efter ca. 50 km. mod nord af motorvejen gik det via små snoede vej op og ned i bjergene. Ankom i 31 graders varme til pladsen.

Det viste sig at den ene lås på CombiCampen havde sat sig fast. Ved hjælp af lånt værktøj fra en af mine mange hollandske naboer kom den op, desværre blev håndtaget flået af i kampens hede.

Det begyndte at regne og tordne ved 23 tiden om aftenen. Og det regnede og tordnede hele natten..........

Mandag 24/6
Da jeg vågnede om morgenen, viste det sig at teltvognen var utæt. I det lavest liggende hjørne - hvor jeg naturligvis havde anbragt alle mine ting - var gulvtæppet gennemblødt og der lå adskillige liter vand ovenpå.

Det holdt heldigvis tørt hele dagen, så tingene kunne tørres. Her vor jeg havde brug for varmen var der nu kun 22-23 grader.

Kørte ind til Freudenstat for at købe superlim, jeg ville prøve at lime håndtaget på igen. Derudover faldt jeg i Bauhaus over 2 x 25 meter forlængerledning til kun 16 euro i alt. Nu var jeg klar til kommende franske campingpladser med langt til strømmen!

Da jeg kom tilbage til campingpladsen, viste det sig at den indkøbte superlim ikke kunne klare stød, så jeg fik ikke repareret  låsen.

Om aftenen var jeg inde på en landevejskro og spise en god kraftig tysk middag.

Tirsdag 25/6
Jeg besluttede mig for at køre hjem. I følge GPS'en var der kun lidt under 800 km til Kolding, så jeg ville køre turen i et stræk. Det viste sig at der var næsten 1000 km, så det blev til en tur på 14 timer. Det var en meget smuk tur op gennem Schwartswald.

Jeg har på denne tur fundet ud af at jeg er ret vild med bjerge, ikke til at forstå når man er opvokset på den jyske hede ;)

Heldigvis var der slet ingen kø i nordgående retning, mens der var masser af kø i det sydgående spor.

Onsdag 26/6.
Efter en overnatning i Kolding med efterfølgende tørring af CombiCampen, nåede jeg hjem til Frederiksberg hen på eftermiddagen.

Det var trods småproblemer en dejlig tur, som jeg gerne vil opleve igen en anden gang.