Home

Hartzen  juni 2003

Onsdag 11. juni
Turen startede fra Frederiksberg meget tidligt om morgenen, kl. 04.30. Det skyldes at jeg skulle ind i Flensborg for at få en Tempo 100 tilladelse. Denne gang lykkedes det, læs mere her.

Efter at have fået tilladelsen gik turen via A7 til Winsen, 12 km fra Celle. Campingpladsen hedder "Im Stillen Winkel"  (NS595 i den tyske ADAC 2003).

Fra Winsen køres i retning mod Celle, pladsen ligger ca. 1 km. uden for byen på højre side.

En dejlig stille plads ved floden. Hele dagen var der 25-28 graders varme. Jeg havde fundet en plads et stykke fra de andre vogne, lige op af en græsmark. Jeg fandt dog hurtigt ud af hvorfor jeg havde pladserne for mig selv. Om aftenen kom bonden og slog hø, og det støvede rigtig meget!

Torsdag 12  juni
Cyklede på cykelsti de 12 km ind til Celle gennem een lang skovstrækning.  En af byerne på vejen hed Boye. Sjovt at finde en tysk by med et dansk drengenavn/efternavn.

Der er rigtig mange der cykler i Celle, når jeg sammenligner med f.eks. Berlin, hvor der er meget langt mellem cyklerne. Hvis der ikke er plads til cykelstier sammen med fortovene, bruger man bare fortovet.

Det fik mig til at tænke på min barndom, hvor jeg holdt sommerferie i Skodsborg, nord for København. Her havde det lokale politi fortalt os børn at vi gerne måtte cykle på det smalle fortov, på grund af de mange biler på Strandvejen. Det var jeg ikke vant til i Jylland, hvor det var strengt forbudt at cykle på fortovet!

Celle er en smuk by med de gamle huse med stokværk, meget velholdt. Jeg var et smut inde i en kirke for at køle lidt af, da temperaturen ved middagstid var på 30 grader. En smuk kirke, meget pyntet i forhold til de danske kirker. I byen findes også et slot med både teater og Business-leder skole. Rundt om slottet ligger der en fredelig lille park omkranset af en voldgrav.

Af andre ting kan jeg nævne at Celle er venskabsby med Holbæk.

Tilbage i Winsen sidder jeg og nyder solnedgangen over markerne, med et glas rødvin fra Chile,  Gouda-ost og Cerry-tomater.  Jeg har forgæves søgt efter 3-liters vin i supermarkederne, men det syntes ikke at findes i Tyskland.

Fredag 13. juni
Nu gik turen videre til Goslar - hovedbyen i Hartzen. På vejen derned købte jeg en satellit-modtager til mit lille TV, så jeg kunne følge med i vejret i Europa. Campingpladsen "Sennhütte" (ADAC NS920)    ligger kun 2,5 km fra byen mod Lausthal-Zellerfeld. Bemærk at man skal henvende sig i hotellet, der ligger lige ved indkørslen til campingpladsen. Selv om der står at man kan betale med bl.a. VISA, vil de helst have kontanter. Det er i øvrigt få steder man kan betale med kreditkort i Hartzen, bortset fra de mest besøgte turist-restauranter.

Lørdag 14. juni
Cyklede ind til Goslar. Byen ligner på mange måder Celle, dog var der ikke markering af cykelsti på fortovet. Der var fuldt af turister, selv så tidligt på sæsonen. På en af pladserne spillede den lokale musikskoles bigband, og det syntes jeg de kom rigtigt godt fra. Her fik jeg bevis for at små skolepiger også kan spille på bas saxofon. Andre unge sad på Am Markt (byens centrum) og spillede og sang. Dog var antallet af numre ikke så stort. Jeg nåede at høre ”Cecilia, your braking my hart” 3 gange.  Byen har en del kirker, bl.a. Frankenberger Kirche med et trætårn. Der var naturligvis også nogle hyggelige ølknejper, hvor man kunne smage den lokale øl.

Der er mange der dyrker paragliding (faldskærme), som jeg bl.a. kunne se fra campingpladsen, og inde i byen så jeg deres klublokale.

Søndag slappede jeg af og prøvede at samle satellitten, men der manglede naturligvis en ledning, så det lykkedes ikke.

Mandag 16. juni
Nu var jeg blevet mæt af Goslar, og kørte derfor mod syd til Bad Lauderberg, hvor der ligger en lille plads (B19) Glockental-Herzbek et par kilometer uden for byen, på den anden side af dæmningen. Det vil sige at der var helt stille, bortset fra skovens lyde. Ud over lydene fra naturen selv, kunne man høre skovhuggernes motorsave i det fjerne.

Da jeg ankom kl. 15 var jeg den eneste gæst, men i løbet af et par timer kom der et par vogne, samt et par motorcykler med telt. Det er et meget smukt sted vor pladsen ligger en stejl skrænt inddelt i terrasser, med udsyn over bjergene og Oder-Stausee.

Tirsdag 17. juni
Når man er i Hartzen, skal man som dansker se Brocken (Bloksbjerg). Man kan køre derop, eller man kan som jeg vælge damptoget. Det kan være en god ide at vælge en anden station end Wernigerode. Tag f.eks. Wernigerode Hasserode, hvor der er gode parkeringsmuligheder lige ved stationen.

Hvis man tager afgangen kl. 8.54 er der næsten ingen passagerer med. Turen tager ca. 1½ time og koster 22 euro for en voksen. Desværre var der overskyet da jeg var der, og man var i gang med sætte stilladser op af bygningerne. Efter en times tid have jeg set det jeg ville, og så var der afgang mod dalen kl. 11.23, hvor der heller ikke var mange med.  Det tog vi mødte på vejen ned var til gengæld fyldt til bristepunktet. Langs de sidste par km før Brocken er der en vandresti langs skinnerne. På vej ned var der fyldt med skoleklasser og pensionister der var ude og trave.

Tilbage i Glockental-Herzbek nød jeg resten af dagen i den flotte natur ved floden.

Onsdag 18. juni
Det begyndte at regne kl. 4 om morgenen men holdt op igen ved 8-tiden. I henhold til vejrudsigten var vejret dårligt længere sydpå, så jeg besluttede mig til at afslutte Hartzen-turen her. Jeg tog motorvejen op til Rostock, og var hjemme næste formiddag.

Det var en dejlig tur, ikke langt fra Danmark. Jeg vil gerne på et senere tidspunkt tilbage til Glockental-Herzbek, for jeg kunne godt have brugt et par dage mere på denne fredfyldte plads.