Home

Provence juni 2004

Torsdag 17. juni
Jeg tog fra Frederiksberg kl. 4 om morgenen, og var på campingpladsen Beau Sejour i Saint Pierre, Alsace kl. 19.  pladserne var der lagt fliser med hul i, så man på samme tid holdt helt plan, og det var muligt at få pløkker ned. Ud over de gode pladser var der pæne rene toiletter og baderum.

Vejret var lidt køligt og blæsende, og de lovede regn til om fredagen. Tog derfor kun en enkelt overnatning, inden jeg fortsatte sydpå.

Fredag 18. juni
Startede kl. 9, og var på grund af uopmærksomhed pludselig på vej ind i Schweiz. Fejlen viste sig at være, at min GPS (kaldet Yrsa) var indstillet til ikke at vælge betalingsveje. Ikke så smart i Frankrig, hvor de fleste motorveje er betalingsveje. Strækningen Mulhouse - Avignon kostede ca. 35 Euro, svarende til ca. 265. En smuk tur gennem det franske landskab, uden de store stigninger.

Jeg ankom til plads B35 ,Camping Campéole-TCS i Villeneuve les Avignon først på aftenen. Pladsen ligger på en privat ø midt ude i Rhone-floden. Det var en moderne børnevenlig plads med bl.a. pool, restaurant og købmand. Pladserne var dejlig store, med rigelig plads til både bil, CompiCamp og solsejl. Men også en campingplads med unge der spillede høj musik til kl. 4 om morgenen. Her er få gæster, ca. 10% belægning i forsæsonen.

Vejret er betydeligt bedre her end i Alsace. Temperaturen kl. 21.30 var stadig oppe på 26 grader.

Lørdag 19. juni
Letskyet og 26 grader med en svag vind. Jeg fandt med lidt besvær det lokale supermarked, som var virkelig stort. Det var ikke en Carrefour, men i samme størrelse. Da jeg kom tilbage til campingpladsen regnede det lidt, men ved 18-tiden klarede det op igen, så jeg kunne tænde op i grillen.

Igen var der dance party hele natten. Det var ikke på selve campingpladsen det foregik, men ovre på den anden side af  Rhone-floden.

Søndag 20/6
Mine hollandske naboer kørte efter morgenmaden, så nu havde jeg ingen synlige naboer, hvilken luksus!

Campingpladsen ligger ca. 5 km  fra Avignon, så jeg cyklede ind til byen og så pavepaladset og kirken, som byen er så berømt for. Derudover var jeg inde i Abbaye Saint André. Bagefter hjem til grillen og en helt rolig nat uden musik.

Mandag 21/6
Jeg besluttede mig for at køre videre til Aix-en-Provence, hvor jeg fandt campingpladsen Arc-en-Cicl, som ligger ca. 3 km SØ for den gamle bydel. Her kan man tale om meget små pladser, hvor der ikke engang er plads til min lille bil. Til aften fik jeg en rigtig god pizza, leveret fra en gammel varevogn i vejsiden, lige overfor indgangen til campingpladsen. Vejret var behageligt, 22 grader om aftenen.

Tirsdag 22/6
Cyklede ind til den gamle bykerne og så de ting man nu engang skal se i Aix. Det vil sige den flotte Cours Mirabeau med springvandene. Det største ved La Rotonde var desværre ikke i drift, og katedralen var desværre lukket på grund af en begravelse. Vejret var dog stadig flot med 25 grader.

Onsdag 23/6
Jeg forlod Aix og fulgte D17 - Route Cezanne - op i bjergene, der starter 10-15 km Ø for Aix. Efter ca. 20 km stoppede jeg ved campingpladsen i en landsby der hedder Puyloubier i 370 meters højde. Nu er det pludselig blevet meget varmt, 36 grader kl. 15, og næsten vindstille.

Torsdag 24/6
Om formiddagen kørte en tur mod N for at opleve bjergene, og finde en internetcafe. Det første var nemt nok, men jeg havde mere besvær med det sidste. I Rians sagde de på turistkontoret, at jeg  kunne finde en internetcafe i St. Maximin, ca. 20 km mod syd. Efter at have spurgt flere steder, befandt jeg mig pludselig midt inde i et industrikvarter, hvorefter jeg endte med at opgive, og kørte i stedet ind til Aix, hvor det endelig lykkedes mig at finde et sted med internet.

Om aftenen var jeg inde i landsbyen og spise. Der var kun een menu, men den var så til gengæld en af de helt store kulinariske  oplevelser. En udsøgt 4 retters middag med vin og kaffe for 40 euro. Det er ikke altid at prisen er lig med kvalitet. Et par uger før havde jeg spist en 3 retters menu på Cafe Ketchup i Tivoli til 800 kr., og den var flere smagsklasser under den jeg fik i Provence!

Det var stadig varmt, omkring de 30 grader. Det blæste en del om natten, så jeg fik ikke sovet så meget.

Fredag 25/6
Kørte fra Puyloubier kl. 9 og kørte af N7 nordpå mod Orange. Da jeg nu så småt var startet på hjemrejsen, holdt jeg ind i Chateauneuf-de-Pape og fandt en dejlig campingplads lidt uden for byen inde i en skov, med masser af dejlig skygge. Der var vel ca. 100 pladser mellem træerne, men kun omkring 10-15 gæster. Heraf var der også et ungt dansk par i telt.

Fra min egen plads kunne jeg kun se et enkelt telt i svenske farver. Ved kaffetid om eftermiddagen er temperaturen "nede" på kun 29 grader, og det føltes dejligt i den lette brise i skovens skygge.

Jeg elsker at se på bjerge, men det var nu heller ikke så tosset med den svale skov, og den fantastiske ro der var på stedet. Absolut et gensyn værd.

Lørdag 26/6
Jeg startede min tur hjemad, og efter en overnatning i Nordfrankrig nåede jeg hjem søndag  midnat.