Home

Schwartzwald & Rhône-Alpes  juni 2007

I år havde jeg besluttet mig for en tur i telt til Tyskland og Frankrig.

Tirsdag 19/6
Jeg kørte hjemme fra Malmø kl. 4. Vejrudsigten for Tyskland så noget regnfuld ud, så jeg besluttede mig for først at finde et bestemmelsessted om bord på færgen fra Rødby til Puttgarden. En kop kaffe og lidt morgenmad ville måske hjælpe på beslutningsprocessen. Og det gjorde det. Efter at have kikket lidt i ADAC campingbogen, besluttede jeg mig for en campingplads i Tyskland, lidt syd for Strasbourg nær Lahr. Pladsen hedder WB 55 Schwartzwälder Hof.

Jeg ankom ved 17-tiden, efter at have kørt lidt over 1000 km, til solskin og 33 grader. Da jeg have sat teltet op, kunne jeg så nyde en kølig genstand i skyggen.

Pladsen består af nye bygninger. Restaurant og sanitetsbygninger er helt i top, bygget i den klassiske tyske stil i træ. Selv hundene er der tænkt på, de har eget badeværelse! Lige ved siden af pladsen er der en svømmepøl med gratis adgang for campingpladsens gæster. Det eneste der manglede, var en internetforbindelse. Der er dog gratis adgang på rådhuset i landsbyen 1 km væk. Det er naturligvis ikke meningen at man skal være på i timevis, men kan bruges til at checke mail og vejrudsigten.

Onsdag 20/6
Det havde regnet det meste af natten, men da jeg stod op kl. 9 var det til en skyfri himmel og 24 grader. Kørte en lille tur i området og fik handlet ind hos købmanden i Lahr. Ellers fik jeg tid til min ynglingsbeskæftigelse på campingferie, nemlig at læse en god bog. Da jeg ved 22 tiden gik i seng, begynde de at regne kraftigt.

Torsdag 21/6
Kl. 2 vågnede jeg og opdagede at teltet var utæt. Desværre dryppede det lige ned midt på madrassen, og det var ikke muligt at finde en anden placering, så jeg kunne undgå at blive våd. Først satte jeg mig ud under solsejlet, som nu fungerede som regnsejl, senere satte jeg mig ind i bilen for at forsøge at få sovet lidt.

Om morgenen talte jeg med campingchefen, og han henviste mig til en campingforhandler i byen Altstad, ca 25 km væk. Her fik jeg forklaret mit problem med det utætte telt, og fik anbefalet et middel til at tætne med. Dette blev så indkøbt, og senere på dagen, da det blev tørvejr, blev det påført teltet. Jeg var på tilbagevejen inde i en internetcafe for at se på vejret, det så først fornuftigt ud helt nede i Provence.

Jeg besluttede mig derfor at køre videre næste dag, og fik så fornøjelsen af at prøvet mit reservetelt om natten.

Fredag 22/6
Det holdt tørt hele natten, så jeg fik ikke afprøvet om reserveteltet var vandtæt. Jeg vågnede kl. 3 og besluttede mig for at pakke sammen. I følge vejrudsigten skulle det begynde at regne kraftigt fra morgenstunden, så det var bare med at benytte chancen for at pakke teltet ned i tørvejr, selv om det skulle foregå midt om natten.

Det var synd med det halvdårlige vejr, for det var en virkelig fin plads. Håber jeg får lejlighed til at kikke ind en anden gang.

Jeg havde kikket lidt i ADAC bogen, og fundet en plads i Frankrig i Rhône-Alpes (RA 725) camping L'Ardechois ca. 10 km fra byen Saint Sauveur de Montagut. På grund af det omskiftelige vejr, ville jeg for første gang prøve at leje en hytte. Jeg tog betalingsmotorvejen til Lyon, og derefter valgte jeg at køre de sidste ca. 200 km på de mindre (nogle gange meget mindre bjergveje). Jeg var fremme ved 16-tiden i strålende solskin og 24 grader, helt perfekt. Det viste sig at man kunne leje et chalet (hytte) i 3 dage for 2 dages pris. Det blev så 110 euro, hvilket jeg ikke syntes var dyrt. En dejlig lille hytte, omgivet af skyggefulde træer.

Dette var også en rigtig fin plads efter min mening. Til forskel fra pladsen i Tyskland, var her internetforbindelse i receptionen (6 euro i timen). Derudover svømmepøl og restaurant. Der er dog ingen større købmand i nærheden, så det er en god ide at have købt ind inden ankomsten. Det havde jeg husket, så om aftenen grillede jeg en god bøf og indtog den lokale rødvin med stort velbehag.

Lørdag 23/6
En ren hviledag, hvor jeg bare nød det gode vejr og min bog.

Søndag 24/6
Når man er i dette område, er det åbenbart et "must" at se Gorges de l'Ardcéhe. For mig var det lidt af en skuffelse, da det set med mine øjne "bare" var en mindre udgave af Gorges de Verdon i Procence.

På vejen derned kom jeg forbi et marked, det er helt utroligt hvad man kan købe sådan et sted. Jeg kom også forbi nogle vinmarker og "slotte", de ligner ikke altid det man ser på flasken!

Ellers bemærkede jeg rigtig mange motorcykler, tit medlemmer af en MC-klub der var på ferie sammen. Jeg kunne selv være fristet, hvis der bare ikke var så langt til Frankrig. For mig er der ikke noget ved en tur på MC på de tyske motorveje. Jeg foretrækker ture på de små snoede landeveje, og det tager efter min mening for lang tid hvis man skal til Sydfrankrig.

Da jeg kom hjem ved 15-tiden, begyndte det at regne. Så er det at man begynder at nyde forskellen mellem telt og hytte. Der var en stor overdækket terrasse, hvor jeg kunne side i tørvejr og nyde det kraftige sydlandske regn- og tordenvejr.

Mandag 25/6
Om søndagen havde jeg besluttet mig for at vende næsen hjemad. Vågnede før kl. 3, og kørte lidt over kl. 4. Det blev en meget regnfuld hjemtur, visse steder på motorvejen var farten ikke over 70 km på grund af aquaplanning. Jeg kom dog hjem i god behold, og var i Malmø ved 22-tiden.